سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت معصومه (س)

مقامات و منزلت ها معنوی حضرت معصومه (سلام الله علیها)

کمتر امام‎زاده‏ای به اندازه حضرت معصومه علیهاالسلام مورد توجه و سفارش امامان معصوم قرار گرفته است. حضرت عبدالعظیم حسنی با آن همه عظمت، بیش از یکی دو روایت در موردش وارد نشده است، ولی در باره عظمت و مقامات فاطمه معصومه (علیهاالسلام) حدود یازده روایت وارد شده است، حتی سال‎ها قبل از ولادت آن حضرت (حدود 45 سال قبل) امام صادق علیه السلام سخنان بسیار ارزشمندی درباره عظمت و فضیلت آن بانو بیان داشته است که نشان از اوج عظمت و فضیلت آن حضرت دارد.

یکی از شیعیان به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شد و مشاهده کرد که آن حضرت در کنار گهواره با کودکی سخن می‏گوید، تعجب کرد و عرض کرد: آیا با کودک نوزاد سخن می‏گویی؟ حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: اگر تو هم مایل هستی می‏توانی نزد او بیایی و با او گفتگو کنی. او می‏گوید: نزد گهواره آن نوزاد رفتم، سلام کردم، جواب سلام را داد و به من فرمود: نامی که برای دختر تازه به دنیا آمده‏ات برگزیده‏ای عوض کن، زیرا خداوند آن نام را دشمن می‏دارد (سخن نوزاد اشاره به نام دختری بود که به تازگی، خداوند به من عنایت فرموده بود، که او را «حمیرا» نامگذاری کرده بودم).

سخنان آن نوزاد و اطلاع او از اخبار پنهانی و نهی از منکر او، مرا بیشتر به تعجب واداشت و بهت زده شدم، امام صادق علیه السلام فرمود: تعجب نکن! این کودک فرزندم موسی است خداوند از او دختری به من عنایت کند که نامش فاطمه است او در سرزمین قم به خاک سپرده می‏شود، و هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‏شود.(1)

و در جای دیگر فرمود: «ستُدْفنُ فیها امْرأةٌ منْ اوْلادی تُسمّی فاطمةُ فمنْ زارها و جبتْ لهُ الجنّةُ؛ به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن (قم) دفن می‏شود، هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب می‏گردد.»

ذیل روایت آمده است که امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از ولادت امام کاظم علیه السلام فرمود.(2) با توجه به این که امام کاظم علیه السلام در سال 128 (ه .ق) چشم به جهان گشوده است و تولد حضرت معصومه در سال 173 رخ داده است. امام صادق علیه السلام این سخن را 45 سال قبل از تولد حضرت معصومه علیهاالسلام فرموده است.

امام صادق علیه السلام او را شفیعه روز جزا، و فرزند خود دانسته و زیارت او را باعث وجوب بهشت دانسته است و امام باقر علیه السلام او را کریمه خطاب نموده است و حضرت رضا علیه السلام او را معصومه خوانده و پاداش زیارت او را بهشت دانسته است و امام جواد علیه السلام نیز پاداش زیارت او را بهشت معرفی کرده است. و امام زمان (عج) نیز برای عمه‏اش احترام فراوان قائل شده و هر گاه لازم بداند به زیارت آن بانو می‏آید، و بزرگان خواب‎های متعددی درباره تشریف‎فرمایی آن حضرت به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام نقل کرده‏اند.(3)

 

پی‎نوشت‎ها:

1- ملبوبی، منهاج الدّموع، ص 441، محمدی اشتهاردی، حضرت معصومه، فاطمه دوم، ص 131.

2- محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 6، ص 117، دراالکتب الاسلامیه، و ج 99، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی، ص 267، حدیث 5.

3- انوار المشعشعین، ج 1، ص 212، بارگاه فاطمه معصومه، همان، ص 46.

-----------

منبع : تبیان

اعتراض وبلاگ نویسان خطاب به سرویس بلاگفا(وبلاگ اعتراض 2 بلاگفا) وبلاگ های موهن را متوقف کنید


 کلمات کلیدی :عکس، شهادت، حضرت معصومه

ارسال به بالاترين ارسال به فرند فيد ارسال به Digg ارسال به دنباله ارسال به Google ارسال به Reddit ارسال به Technorati ارسال به فیس بوک

حریم یاس ::: پنج شنبه 87 فروردین 29 ::: ساعت 1:54 عصر

محبت دوستان ()نظر


بازدیدهای امروز: 12 //  بازدیدهای دیروز: 18 //  بازدید کل  : 389451
Design By HarimeYas.ir

-->